Gezonde voeding
Mijn man en ik worstelen met overgewicht. Vandaar de pogingen om gezond te eten. Helaas hadden we nooit de discipline en de drang om dat vol te houden. Zelfs na de verwijdering van mijn galblaas gingen er geen belletjes rinkelen. Ook toen ik aan mijn benen werd geopereerd wegens spataders hielden we het niet vol.
Na enkele mislukte pogingen om gezond te eten hadden we het wel opgegeven. Het is veel te gemakkelijk om een pizza te bestellen of de frietpan aan te zetten.
Fruit moet vaak geschild worden, groenten gesneden, volkoren is duurder dan wit, ... Er zijn redenen genoeg om het niet te doen.
Naast het gezonde eten hebben we ook geprobeerd om meer te bewegen. Mijn man en ik hadden beiden een abonnement bij de sportschool. De eerste dagen, weken zelfs, gingen we er braaf naartoe en volgden de routines die de app aangaf. 's Avonds deden we buikspieroefeningen. Mijn man zag er eerder resultaat van dan ik. Bijna wekelijks mocht hij een gaatje bij prikken in zijn riem. Dat werkte niet bepaald motiverend voor mij. Mettertijd gingen we minder naar de sportschool. De buikspieroefeningen werden al eens overgeslagen. Uiteindelijk gaven we ook dat volledig op.
Ik ben nu 28 weken zwanger en ben sinds enkele weken gediagnosticeerd met zwangerschapsdiabetes. Die zag ik niet aankomen. Ondanks mijn overgewicht heb ik bij mijn andere twee zwangerschappen geen diabetes gehad. Aan de ene kant kwam het als een schok. Aan de andere kant zag ik het als een stok achter de deur. Om te vermijden dat ik over 5 à 10 jaar effectief met diabetes zit moest er iets veranderen.
Mijn man en ik zijn per direct gestopt met frisdrank drinken. Dat gaf al een hele verandering. Vooral als je nagaat dat ik per dag ongeveer anderhalve fles foots/dr. Pepper dronk. In de plaats drink ik nu veel water, thee en melk. Af en toe drink ik eens een café au lait on ice. Met dit hete weer kan dat wel eens goed doen. Mijn man drinkt naast ijskoud water veel spuitwater met een smaakje. Ik haal voor hem speciaal de flessen met 0% suiker.
De volgende verandering in ons dieet was het aantal groenten en fruit dat wij dagelijks aten. Van bijna niks gingen we naar 2 à 3 stukken fruit per dag en bij bijna elke maaltijd eten we nu iets van groenten. Sla, komkommer, radijs en tomaat op volkoren brood met een plakje 30+ kaas erbij. Een fris slaatje van wortels, witte kool, veldsla en rucola. 's Avonds bij het eten zorgen we dat minstens de helft van ons bord gevuld ligt met groenten.
Halfvolle yoghurt werd vervangen door magere yoghurt, witte rijst door zilvervliesrijst, wit brood door speltbrood, ... Snoep, chocolade, chips, ... Ik haal het niet meer in huis. Zo kunnen we ook niet in de verleiding komen. Natuurlijk zijn er nog wel enkele van die dingen in huis. Ik kan het mijn kinderen niet aandoen om alles te bannen. Het geeft hen wel een heel nieuw inzicht in voeding. Nog iets positiefs aan de diagnose.
Er wordt afgeraden om af te vallen tijdens de zwangerschap. Toch ben ik door de grote ommekeer in ons voedingspatroon op ongeveer 2 weken tijd al 2 kilo afgevallen. Dat is op zich een hele prestatie gezien dat me in al die pogingen die ik deed nooit is gelukt. Aan de ene kant hoop ik om nog meer af te vallen door me te houden aan ons nieuwe regime. Aan de andere kant wil ik niet dat mijn plotse gewichtsverlies effect heeft op mijn baby.
De bedoeling is om deze manier van eten ook na de zwangerschap door te zetten. In combinatie met meer beweging is het mijn doel om +/- 20 kilo (gerekend vanaf mijn gewicht voor de zwangerschap) af te vallen.
Fingers crossed dat we het volhouden!
Reacties
Een reactie posten