De kracht van woorden

 Al sinds de lagere school vecht ik met mijn zelfbeeld. Hoe ik mezelf zie is gegroeid door verschillende aspecten. Foto's van toen ik nog kleiner was waarop ik jongenskleding draag. Onzekerheid van de mensen om me heen die onbewust op mij overgebracht werd. Opmerkingen van klasgenoten of kinderen uit de straat. 

Een kind heeft niet veel nodig om het kleine beetje zelfzekerheid dat ze hebben om te gooien. Tijdens het opgroeien sta je wankel in je schoenen. Er is nog zoveel te leren. Daarmee bedoel ik niet alleen de dingen die je op school leert. Ook daarbuiten zijn er belangrijke zaken die in de lessen niet aan bod komen, maar waarmee je wel op school in aanraking komt. Pesterijen, wie je bent, wie je wil zijn, hoe je jezelf ziet, de invloed van jouw woorden op een ander. Zelfs al zijn die woorden goed bedoeld. 

Ik heb al vaak gezien hoe situaties uit de hand liepen doordat men verder draafde op een misverstand. Regelmatig was het geschreven woord daar de oorzaak van. Wat mensen vaak vergeten is dat er aan de andere kant van het scherm een persoon zit van vlees en bloed, met ingewikkelde gevoelens, net als jijzelf. Iedereen is anders. De een heeft meer last van onzekerheid dan de ander. De een ziet eerder een grap in iets dan de ander. Dat is het gevaarlijke aan geschreven tekst. Je ziet niet met wie je te maken hebt. Je kent die persoon niet. 

Duidelijke communicatie is belangrijk in elke vorm. Zowel gesproken als geschreven. Sarcasme, bijvoorbeeld, moet wel heel duidelijk overgebracht worden als je dat in geschreven vorm wilt gebruiken. Of je moet de persoon tegen wie je spreekt persoonlijk kennen, natuurlijk. 

Wat ik heb gemerkt is dat de reactie van de ontvanger erg verschild naargelang de woorden die je gebruikt. Wanneer ik tegen mijn zoon zeg: 'Jij kan dat niet, daar ben je te klein voor,' dan komt alleen het eerste deel van die zin bij hem binnen. 'Jij kan dat niet.' Dat maakt hem onzeker. Hij gelooft niet meer in zichzelf en wil het dan ook niet meer proberen. Wanneer ik zeg: 'Nog een beetje groeien en dan kan jij dat ook,' dan weet hij dat het niet onmogelijk is. Ik zie de motivatie in zijn ogen branden, terwijl hij zich de volgende dagen steeds meet om te zien of hij al een centimetertje is gegroeid. Zalig om te zien. 

Ook bij geschreven woorden krijg je dat effect. Negatieve woorden maken een tekst gauw zwaar. Lees je een tekst vol positieve woorden zorgt dat voor een lach op je gezicht en de drang om door te gaan of om het nog eens te proberen. Dit heb ik ervaren nadat ik mijn manuscript had opgestuurd. Ik ben ontzettend dankbaar voor de positieve manier waarop mijn manuscript werd afgewezen. Daardoor gaf ik de hoop niet op. In plaats van te zeggen: 'Sorry, maar uw manuscript is niet goed genoeg,' werd er mij gezegd dat mijn verhaal heel goed was, maar het nog een aantal werk-puntjes had. Ze gaven me zelfs tips over hoe ik die het beste kon aanpakken. 

Hoe sterk je ook een mening hebt, er zullen altijd mensen zijn met een andere mening. Daar is niks mis mee. Iedereen is anders. Hoe je die mening brengt is wat belangrijk is. Aanvaarden dat er mensen zijn die het anders zien is niet altijd even gemakkelijk. Het heeft soms wat tijd nodig om dat te accepteren, maar het zou voor een groot deel minder conflicten in je leven zorgen als je het kan. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Pizzabakkers

Rollercoaster aan emoties